Potkejme se napříč generacemi na webináři

Bylo mi ctí průvodcovat webinář pro starší generaci na téma aktuálních trendů ve výchově. V podstatě pro babičky, které se snaží pochopit výchovné přístupy svých dcer, snach či vnuček… Následná diskuze byla úžasná a vedla mě k zamyšlení, jak těžké to naše maminky a babičky mají, když se ke všemu dostáváme.

Za odměnu mě nyní pozvali na otočený webinář. S paní Zdenkou budeme spolumoderovat setkání na Zoom, na které jsou zvány ženy (i muži!) všech generací. Budeme mít možnost si poslechnout, co babičky dělaly dobře a proč bychom se jich měly více na jejich zkušenosti a názory ptát.

Lowcost montessori minimum na doma: 1 až 3 roky

Netřeba investovat mnoho, abyste montessori doma mohli zařadit či dokonce jej do života zakomponovali do té míry, že o něm budete mluvit jako o životním stylu. V tomto článku získáte pár tipů na nenákladné věci, které považuju za must have a doporučila bych je všem rodičům malých dětí, nejen těm, kterým je montessori sympatické. Mluvím o rozmezí zhruba 1 až 3 roky, ale spousta věcí se dá použít, jakmile si je dítě schopno stabilně sednout ke stolečku a stejně tak jsem si ověřila, že ani pro čtyřleté a starší děti předměty nepřestávají být zajímavé.

Pokračovat ve čtení „Lowcost montessori minimum na doma: 1 až 3 roky“

Montessori domov pro batole

Montessori jako životní styl

S montessori jsme začali dřív, než jsme věděli, že se o montessori jedná. Na začátku stála nechuť miminku neustále zkoušení věcí zakazovat. Pro nás s manželem jsou svoboda a samostatnost důležité a to samé se snažíme dopřávat dětem. Proto našeho staršího zhruba od jeho 10 měsíců vedeme životem v duchu montessori pedagogiky, leč spíše intuitivně, než že bychom měli něco nastudované. Mladší syn měl vyšlapanou stopu, a tak do montessori naskočil jen, co začal mít zájem o svět.

Teprve někdy kolem 15. měsíce prvního dítěte jsem si uvědomila, že to, co malému umožňujeme, odpovídá principům montessori. Na začátku pro mě montessori bylo jen buzzword často zneužívaný pro marketingové účely. Čím hlouběji jsem se ale dostávala, tím nadšenější jsem byla a tím víc jsme začali upravovat domácnost. A nejen domácnost, taky dílnu a zahradu – venku totiž trávíme suverénně nejvíce času, za jakéhokoli počasí. Teď je montessori naším životním stylem, a to doma žádné klasické montessori pomůcky nemáme.

Dnes najdete spoustu tipů, jak podle montessori „pracovat“ už s miminkem, o tom jindy. Tento článek vám přiblíží, jak je možné vytvořit připravené prostředí pro dítě od doby, co stojí zhruba do 3 let. Připravené prostředí znamená, že mu pomocí vhodných a přiměřeně velkých věcí v jeho okolí umožníme samostatněji fungovat.

Pokračovat ve čtení „Montessori domov pro batole“

Nebaví mě hrát si – a je to v pořádku

Ráda připravuju montessori aktivity a ještě raději dítě pozoruju, když s nimi pracuje. Přiznávám ale bez mučení: imaginativní hra, „na něco“ nebo s oživlými předměty, mě nijak výrazně nebaví. Tímto článkem bych z vás ráda alespoň částečně sňala pocit viny z toho, že dítěti hru často odmítáte, protože to není nic pro vás. To, že si nechcete hrát na něco přece neznamená, že dítě milujete o něco méně, než maminky, které se ve hře vyžívají. Než jsem si v sobě srovnala, jak to se hrou mám, docela mi to trvalo. Třeba vám pomůže si toto přečíst.

Pokračovat ve čtení „Nebaví mě hrát si – a je to v pořádku“

Jak na strachy… z bubáků

Strašidla a bubáci jsou s některými dětmi celý rok, nicméně na podzim kolem Dušiček a později i s Mikulášem se kolem nich více shlukují. A některé děti, ačkoli o tom nemluví, potřebují naši pomoc se zpracováváním strachu.

Jak se rodí strach a proč ho potřebujeme

Mít strach je normální a zdravé. Strach nás chrání, varuje nás. Je to náš pomocník. Díky němu jsme evolucí prošli jen s pár škobrtnutími. Už dříve jsme se zmiňovali o důležité části mozku – o amygdale, jejímž smyslem je ve zlomku vteřiny, v každý moment bdění, vyhledávat nebezpečí a bleskově o něm informovat další části mozku. Třeba prefrontální kortex, který díky racionalizaci na základě předchozí zkušenosti dokáže „logickými argumenty“ naši reakci ztlumit nebo zarazit. A nebo také podpořit, pokud ji vyhodnotí jako opodstatněnou a tím nás zachránit.

Pokračovat ve čtení „Jak na strachy… z bubáků“

Adaptace dítěte na školku

Dát či nedat? Toto rozhodnutí čeká každého rodiče. Někdo to prožívá, užírá se tím dlouhé měsíce před obávaným nástupem dítěte do školky. Někdo je s tím v míru a řeší jen, kdy už?

Tak jak tak, hned na úvod zazní nejdůležitější zpráva: Poslouchejte svou intuici, neposlouchejte okolí. Opravdu, opravdu záleží jen na vás. Pokud cítíte, že chcete být s dítětem doma, zkuste si pro sebe identifikovat, co jsou důvody, které ve vás vyvolávají dojem, že ho do školky dát máte. Jsou opravdové? Jsou pádné? Jsou vůbec vaše? Kdo vás tlačí? Pokud si uvědomíte, že doma s dítkem ještě zůstat chcete, přečtěte si krátký ebook Zuzany Mihalecové na toto téma, může vám dodat sebejistotu.

Pokud naopak cítíte, že školka vám i dítěti může prospět, sepsala jsem článek vyvracející některé ze základních argumentů zastánců domácí péče alespoň do 3 let. Protože my mámy často potřebujeme ujištění, že jednáme správně, i když posloucháme svou intuici, najdete v něm podložené informace především z longitudinálních výzkumů o tom, že školka opravdicky nemusí škodit.

Proč tak sáhodlouze mluvím o nás matkách a ne o dítěti?

Adaptace dítěte na školku je spíše o adaptaci maminky.

Pokračovat ve čtení „Adaptace dítěte na školku“